قصه رعب حقيقه تروي بلسان بطله القصه عن طفله وعندها اولاد واحفاد
الجزء التاني
جيه اليوم التاني وانا كلي تصميم عشان اعرف حكاية فرح شاهين....ومعاية السي دي بتاع نجاة الصغيرة....سمر كانت بتشوف الحكاية من زاوية تانية...يعني مرض نفسي زي جنون هلوسة تخيل واسع...انا كنت بصارحة كنت تايهة بين الي بتقولو سمر..وبين الي بشوفو من فرح وبين الي بيقولو الدكتور خليل.....بس ما يأستش على الاقل...وبحاول وبجرب...
اول ما دخلنا بيتهم فتحتلنا الباب فرح ووراها والدتها...كانت سعيدة بينا وقالت..
-اهلا وسهلا
-قلت برقة: جبتلك معاية حاجة جميلة..
-ايه ده ؟؟؟
-سي دي فيه انية جميلة...تعالي نسمعها سوا..
-ماشي
وراحت جري على قودتها وشغلت السي دي...
نجاة الصغيرة لا تكذبي..اني رأيتكما معا..عيناك في عينيه...شفتاك في شفتيه..لا لا لا لاتكذبي...
انا قلت يمكن البنت تقولي ايه ده وايه الي بسمعه ده..لقتها سرحت في عالم تاني..وبصت للشباك..وراحت في دنيا تانية...ولا نطقت بكلمة طول ما الاغنية شغالة...عنيها فجأة تتحول لعيون اسد...مرعبة..وشوية تلاقيها بتدمع..صدقوني دمعت...كأنها ست كبيرة اتأثرت وفهمت معاني الاغنية....
فجأةة لقتها اتنفضت مكانها وراحت طافية السي دي وجري على سريرها وغ طت نفسها وقلتلنا (انا عاوزة انام)
خرجنا بهدوء ما حبيناش نضغط عليها...واحنا خارجين لقيت سمر بتقول لام فرح
-معلش في السؤال بس لازم اسأله من بعد اذنك
-اتفضلي...
-ارجوكي ما تضايقيش مني
-لا ابدا انا اي حاجة عشان بنتي انا مستعدة ليها
-حضرتك تعرضتي للخيانة...من جوزك اسفة
-بصيت لسمر بعاتبها على سؤالها وقلت: اسفين بس قصد سمر ان اي حاجة عنك انتي وابوها تساعد اوي في حالتها
-لا لا عادي اوي...بس لق..انا عايشة انا وجوزي حياة هادية اوي بجد.,,,قليل انا منتخانق..يعني عمري ما حصلي خيانة من اي نوع....جوزي انسان كويس اوي حياتو كلنا لبنتو لية...ولشغلو..
-قلت وانا بحاول اعتذر من الام: من بعد اذنك لازم نشوف والد فرح
-هو دلوقت في قطر اخر الشهر يجي...
-طيب...نشوفك بكرة بس انا عاوزة منك حاجة
-ايه؟؟
-تشغلي سي دي نجاة الصغيرة طول اليوم وتشوفي ردة فعلها اوك
-لقتها بتقول بخوف: ربنا يستر حاضر
-ده رقمي اتصلي بية لو حصل اي حاجة
نزلنا انا سمر جواية الف سؤال.....وسمر مصرة ان ده نوع من الهلوسة والجنون....انما انا في دماغي حجات تانية كنت قريت عنها مرة..بس هي ابعد ما تكون عن الحقيقة وانا مقتنة انها مش حقيقة...فقلت لسمر..
-سامة عن التقمص
-اه طبعاً الطائفة الدرزية عندنا في جبل لبنان تؤمن بيه
-عارفة
-انتي بتفكري يابه
-يعني.....
-لالا اوعي يا ورد الدكتور خليل خاصة لو عرف الي بتفكري بيه حيرفدك من الجامة(ضحكت)
-لالا مش زي ما انتي فاكرة انا بشك مش مؤمنة يعني..
-قصدك تناسخ ارواح
-والله حالة البنات دي معقدة اوي...اصب من الي ممكن نفكر فيه
-انا شايفة ان لو شلنا لى جنب موضوع الجنون ممكن تكون بتألف كل الكلام ده
-قلت وكأنها حطت في دماغي فكرة: يعني لو اتأكدنا من الي بتقولو ساعتها ممكن نجزم اذا كان صح او غلط
-تمامممممم هو ده
-ماشي انا بليل حشوف الدكتور خليل وابقى اكلمك
-تمام..
بيليل شفت الدكتور خليل واطلعته على كل الي حصل...لقيته سرح في عالم تاني..اصل الدكتور خليل ديما كده..تطلعي منو الكلام بالعافية...
-دكتور انا بجد حاسة ان الحالة دي غريبة....
-كل حاججة صعبة تلاقيها غريبة
-لالا بس موضوع نجاة الصغيرة غير في دماغي حجات كتيرة
-معاكي حق...البنت دي وراها سر...انا بفكر في حاجة بس مش عاوزة اقلهالك.....
-قلت بسرعة: تقمص
-بصلي بصة عمري ما حنساها راح زاعق فية وقال: لا يا ورد كده غلط..احنا حنركز في الحجات الغيبية وننسى العقل والمنطق ...تناسخ ارواح ...اوعي تدخلي في الحجات دي....احنا منتكلم في العلم...وشكلك اساسا ما تعرفيش حاجة عن التقمص عشان تربطيها بحالة فرح شاهين
وراح شايل كتاب من مكتبته ومديهولي وقلي: ده كتاب يشرحلك اكتر عن التقمص اقري....وانا مش عاوزك تفكري في الحجات دي خالص بالنسبة لموضوع فرح او اي حالة من النوع ده لان التفكير في تناسخ الارواح هروب من حقيقة اكبر
-قلت باعتذار: مش قصدي بس...كانت فكرة وخلا راحت
-لازم تروح ..ورد اسمعيني...كل جسد ليه روح واحدة...مافيش روح تخرج من جسد وتيجي على جسد تاني ...يبقى الانسان عايش بروحين...مستحيل....الجسد الواحد ليه روح واحدة..احنا مش في فيلم رعب نألفه ونخرجه....اشباح وكلام فاضي...مافيش المواضيع دي تناسخ الاوراح لا في الدين الاسلامي ولا المسيحي الا الدروز واعتقادتهم تحترم لا اكثر انما ندخلها في شغلنا لق ...(علفكرة الاستاذ خليل مسيحي)
-طب والجن والسحر
-في دي صح بس مش في الحالة دي لان فرح شاهين بتقول انها واحدة تانية والجن والسحر بيخلو الواحد نفسه اانما بيتصرف بطريقة شاذة مش بياخد رومح غيره
-سألته سؤال غير مجرى الموضوه كله: طب لو علياء درويش موجودة وعايشة؟؟
-الله هنا مربط الفرس...نعرف ازاي..
-مش المثل بيقول امشي ممع الكذاب لللباب
-صح
-انا حمشي مع فرح عشان اقنعها ان كل الي بتفكر فيه غللط وتهيأت وبكده اول طريق للعلاج
-ماشي...خليكي ماشية في الطريق ده...
-شوف رسمها يا دكتور رائع....كأنو صور فوتغرافية دقيق اوي اوي
-بصله وقال: ما هما الاذكياء والمبدعين الي بينصابو بالحجات والقد من كتر التفكير تلاقيهم حساسين اوي ..ودماغهم بتشتغل كتير
-صح
بليل روحت البيت وقعدت في قودتي...حطيت قدامي كل المعلومات من اول ما شفت فرح..
-فرح شاهين بنت هادية وذكية بتحب الطبيعة واللون الاخضر
-بتقول انها واحدة تانية اسمها علياء درويش عندها ابناء و احفاد
-بتذكر تفاصيل عن حياتهم وعارفة اسماءهم
-تعرف معلومات عن الحرب العالمية التانية
-بتحب تسمع نجاة الصغيرة...وحافظة اغنية منها
معلومات قليلة بس مهممة....رجت بصيت للرسم بتاعها........حطيت دائرة على جوز علياء الي بتقول ان اسمه جبران...جبران درويش...جبت دليل التليفونات للسنة دي وللسانوات الي قبل..اربع ساعات وانا بدور....ولا حاجة...يأست وحسيت بجد ان البنت دي ممكن تكون بتشتغلنا.....جيت انام رن التليفون....
-الو انسة ورد
-اه مين
-انا ام فرح ..
-خير مال صوتك
-حطيت سي دي نجاة زي ما قلتلك....لقتها جبت السي دي وكسرته وداست عليه وبدأت تصرخ وتقول بكرهك يا جبران بكرهك لغاية ما داخت ووقعت وسخنت وجيه الدكتور خفض الحرارة ونامت وهي بتقول مش حسامحك بكرهك
-قلت بخوف: ما اتصلنيش بية ليه فورا
-اتلخمت
-من الصبح حكون عندك
-ما تتأخريش ارجوكي فرح حالتها بتسوء..
-راقبيها وسجلي كل كلممة بتقولها دلوقت الكلام و هي نايمة مهم اوي
-حاضر
قفلت وانا في بالي الف سؤال يا انا يا انتي يا فرح شاهين...
~انتظروا الجزء الثالث ان شاء الله
تعليقات
تعليق واحد
إرسال تعليق
الجزء الثالث بسرعة
ردحذف