القائمة الرئيسية

الصفحات

قصه رعب حقيقه تروي بلسان بطله القصه عن طفله وعندها اولاد واحفاد :الجزء الثالث

بعد تليفون ام فرح بصراحة ما نمتش واول مرة يتملكني الخوف يعني زي الي شاف فيلم رعب قبل النوم وبدأ يتخيليه...انا حاسيت بكده ....استغفرت ربنا وحاولت انام....لكن اول حاجة كانت تيجي عل بالي... (لو كانت علياء درويش فعلا عايشة ايه الموقف بقة)......كل ما تيجي الصورة دي في ذهني كنت اخاف بجد...يعني نكون دخلنا في حتة تانية خالص خالص...انا لغاية ما زرتها اخر مرة لسه مقتنعة انها بتتخيل وكلو تأليف...بس عندي احساس ان في حاجة كبيرة في الموضوع... من الصبح اتصلت بسمر عشان تروح معاية...وكنا قدام بيت فرح شاهين... استقبلتنا الام كعادتا بهدوء...واول ما شافتنا قالتلانا تعالوا الصالون مش عاوزة فرح تعرف انكم هنا قبل ما خلص كلامي.. قلت بتفاؤل: خير الظاهر في حجات مهمة من بصتها لية عرفت ان في حجات خطيرة حتساعدنا اوي...لقتها جابت ورقة وادتهالي... -ايه ده حضرتك - مش وصيتيني امبارح ارقب بليل فرح واكتب كل الي بتقوله في نومها -صح -شوفي قالت ايه.... بصيت للورقة.... انت خاين يا جبراان....عاوز تحبسني ليه....عذبتني ليه.....تعبانة...عطشانة.....هاتولي ريم انا اوزة ريم.... الراجل ده لو شفتو مرة تانية حموتو....مش عاوزة سلاح في البيت....خبوا الاكل....الله يرحمك يا نصار....نصار...نصار......سيبوني في حالي.....عاوزة ارجع بيتي..... -قلت لسمر: بصي على الكلمات المتقاطعة دي ممكن تطلعي بحاجة -قالت الام: انا ما فهمتش حاجة....بجد انا تعبت والله... - قربت من الام وقلتلها بحنان: معلش...صدقيني العلاج النفسي مش سهل...بياخخد وقت -انا لو علية اخدها اخر الدنيا واهم مصحات العالم بس مش عاوزة نتفضح في العيلة انا باعدةعن كل الناس لا بروخ ولا بجي مش اوزة حد يعرف ايه الي بيحصل لبنتي وخايفة حد يسمع الكلام الفاضي الي بتقوله يقولو عليها مجنونة... -سمر: اسميني يا مدام....الي قالتو بنتك مهم..لان في النوم صعب الواحد يألف...يعني ممكن هي وفي وعيها تخترع تألف ..انما في النوم دي حالة لا وعي...يعني ممكن تجزمي ان كل الي بتقولو صح...صدقيني...بنتك عندها حالة من تملك شخصية غير شخصيتها عايشة بيها ومقتنعة بيها في وعيها وعدم وعيها -قالت ام فرح بخوف: ايه ييعني...البنات ضاعت -قلت بصبرها: لا...اي حاجة في الدنيا ليها حل ...انا بقترح ناخدها الطبيعة نطلعها الجبل ايه رأيك -ماعنديش مانع تمام وفعلا طلعنا كلنا مع فرح الجبل..واخدنا شوية حجات معانا على اساس نقنعها ان دي رحلة....اخدتهم بيت خالة ماما في ضيعة اسمها كفريا في الكورة...كلها شجر وبيتوها ريفية وجميلة...عايشة لوحدها...استقبلتنا ورحبت بينا ...فرح من اول ما وصلت ما شلتش عيني من عليها...بصاتها ونظراتها...كل حاجة... البنت سرحت في عالم تاني..ما نطقتش...بتلف ف ي البيت وتطلع برة ناحية الشجر...وتتأمل...جنب بيت خالة ماما...في بيت ريفي صغير...صاحبته كانت قاعدة برة بتخبز وبتعجن على التنور (بتعمل عيش زي فطير وحجات زي دي على الحطب)قربت منها فرح وقالت.. -ممكن اساعدك... -بصتلي ام يوسف وقالت: ازيك يا ورد لوحدك.. -اهلا يا ام يوسف لا معاية جماعة بنزور خالتي -مين الحلوة دي(قصدها فرح) -دي بنت صاحبتي -رجعت فرح كررت عليها السؤال: ممكن اساعدك.. -الست احرجت وقالت: اتفضلي راحت فرح مشمرة على ايدها..وقادة زي ما بيقعودو اهل القرى اما يعجنو او يخبزو ....ومسكت عجينة ولفتها في ايدها ولا اجدعها فران ....ومدت العجينة على التنور....انا ذهلت بجد..وام يوسف تبص لفرح ومستغربة...لقتها فرحت وقالت.. -ماشاءالله يا بنتي ايه الشطارة دي مين علمك... -راحت فرح نفضت ايدها وقامت وقالت: من زمان ان كنت بخبز كل يوم الصبح... -اه كويس...انتي ساكنة هنا يعني.. -احرجت ومسكت فرح وقلت لام يوسف : سلام نشوفك بعدين(خفت ل احسن يطور الموضوع اكتر ) دخلنا جوة وفرح قعدت عادي....وجريت على سمر وقلت.. -الحقي دي البنت بتعرف تعجن وتخبز ولا اجدعها فران -قالت ببرود: فيها ايه عادي -قلت بعصبية: ايه هو الي ع ادي....بنت عندها 8 سنين تعجن...وتخبز بطريقة فنية...مش شايفة اهلها ووضعهم...دول الخدامين في الشقة اكتر من الي ساكنينها ...بقلك عجنت وخبزت بطريقة فنية رهيبة كأنها متعودة طول عمرها على ده.... -نتكلم بعدين عيب يا ورد سايبين الجماعة لوحدهم... رجعنا بعد ساعة تقريبا وانا عيني على فرح....بجد البنت دي حتجنني ...اول ما وصلنا البلد..جري انا وسمر عند الاستاذ خليل...اطلعه على اهم الي حصل.. اول ما دخلت مكتبه سلمت ليه وقلتله.. -دكتور خليل.....البنت عرفت تعجن وتخبز ولا حريفة...بإتقان -بصلي وقلي:بتشكي ففي ايه -انا ضعت بصراحة....مش بشك في حاجة -قالت سمر: اصل ورد شايفة ان الموضوع اكبر من مرض نفسي...اما توصل انها تتقن حجات الستات الكبار المتمرسين في الحجات دي يعملوها يبقى مش موضوع مرض نفسي.. -قلت: انا من اول ما سمتها بتغني لنجاة عرفت ان البنت دي مش بتعاني من مرض نفسي.. -قال الدكتور وهو بيحاول يكسر حماسي: مش يمكن شافت حد بيخبز او اتعلمت منو مش يمكن تكون ذكية بتلقط بالنظر... -سمر: انا فكرت بده بردو قلت باصرار:لق...الحجات دي زي حركة الايد وازي بترفع الرغيف وتمده محتاجة خبرة طويلة... -عاوزة تقولي ايه -اديت الورقة للدكتور وقلت: شوف الكلامات المتقاطعة دي حضرتك...ده كلام في نومها يعني مش ممكن يكون هلوسات... -مين قلك يا ورد...حتى الهلوسات ممكن تتملك الشخص وهو نايم -بس فين دور الوعي لو قلنا بتخرف او بتألف دي نايمة.. -قالت سمر: ورد اعتقد ان الموضوع اكبر مننا خلينا ننسحب... -قلت بثقة:خلوني بس الاول اتأكد من حاجة... -ايه هي؟؟ -علياء درويش دي حقيقية ولا لق.. رجعت لدليل التليفونات ودورت كتير حتى رجععت لدليل سنة 90...مافيش... قلت يمكن ما يكونوش فكروا في حياتهم يركبوا تليفون....اهل القرى عادة ما بيهتموش ....طب انا بدور في حجات قديمة ليه...ماا دور في الجديد...مش قالتلي ان اسم ابنها الكبير ...كريم جبران درويش..يبقى ادور على اسمه مش يمكن يكون دلوقت عنده تليفون باسمه ولو وصلتلو حوصل للحقيقة... وفعلا دورت على اسمه ولقيت اكتر من 50 حد يحملو نفس الاسم... واتصلت بيهم كلهم....اول ما يردو استفسر عن اسم الام ...يقولو لق فقوم قافلة علطول... معظم المناطق اللبنانية...لغاية ما وصلت للجنوب.... اتصلت بكريم جبران درويش....ردت بنت صغيرة.. -الو.. -اهلا... -ممكن اكلم الاستاذ كريم.. -اه مين حضرتك.. -قوليلو ورد... -حاضر... -مش عارفة ليه خطر ببالي اسألها: انتي اسمك ايه -قالت ببراءة:هند بجد حصلتلي صاعقة...هند...صح...هند...فرح قالتلي ان حفيدتها اسمها هند... عقبال ما جيه الاستاذ كريم يكلمني كنت في شبه غيبوبة وقلبي بيطرق جاممد... -الو...الو.. -اه اه الو مساء الخير -مين حضرتك -انا الانسة ورد..انا بسأل على حد اسمو كريم جبرن درويش... -انا كريم جبران درويش.. -حضرتك والدتك اسمها ايه..؟ -قلي وزي الي مش معبرني: ليه بقة -لا عشان اتأكد انك الشخص الصح اصل في موضوع كده بس انا مش عارفة اذا كنت المقصود بس من اسم الام حعرف...اسم الوالدة ايه -قلي ببرود بس صدمة لية: علياء درويش... انتظروا الجزء الرابع

تعليقات

تعليقان (2)
إرسال تعليق
  1. عنجد القصه بتخوف بخبرتي بقول يمكن يكون انتقال الروح بعد الموت

    ردحذف
  2. وين الجز الثاني

    ردحذف

إرسال تعليق

التنقل السريع