قصه رعب حقيقه تروي بلسان بطله القصه عن طفله وعندها اولاد واحفاد
اليكم احداث قصه رعب حقيقيه عاشتها طالبة علم النفس والاجتماع اثناء بحثها ودراستها
القصه بلسان البطله..
والتي تعرضت لاغرب احداث رعب اذهلتها وشلت تفكيرها لبعض الوقت بل واحيانا دب الخوف داخلها ...
تبدأ قصتي عندما اتصلت ام الفتاه صاحبه المشكله بدكتور في الجامعة يقربلها وعلى اعتبار ان هذا الموضوع يخص اخصاء علم نفس واجتماع فطلب منا اننا ندرس الحالة التي على الاغلب هوس وتشتت نتيجة وضع معين نفسي تعيشه بنت عمرها 8 سنين خلاها تقول لامها _انا مش بنتكم انا ام وجدة وعندي اولاد واحفاد... وتصر على هذا لكن بعد فترة وبحث دقيق انا وزميلاتي اكتشفنا المفاجأة الرهيبة...ان كل كلمة قالتهاهذه البنت ووصفتها عن عائلتها ومكان بيتها وكله صحيح مية في المية وبدانا البحث اكتر...
نبدأ بالجزء الاول.....
من اربع سنين تقريبا عرفت فرح شاهين الحالة الي طلب مني استاذي في الجامعة اني ادرسها اانا وصاحبتي سمر...
قبلها قعدنا كلنا مع الاستاذ واطلعنا على الحالة وكيفية التعامل معاها لاننا لسه طلبة ومش دكاترة ومش على دراية كاملة بلي ممكن نعمله انما دي كانت فرصتي انا كنت حاطة في دماغي انها فرصتي ولازم احقق فيها حاجة مهمة على اعتبار ان الحالة دي اول مرة تصادفنا ....
اخدنا ميعاد مع الام وروحنا انا وسمر....سمر كانت علم نفس وانا علم اجتماع...يعني على حسب كلام الدكتور نكمل بعض....
دخلنا الشارع الي ساكننين فيه ال شاهين بصراحة راقي اوي...والعمارة على ارقى...قالت سمر ..
-ايه يا ورد دول بينهم اغنيا اوي...
- لي هي العقد بتطلع غير من الاغنياء تلاقي امها على سهرات وابوها مسافر لغاية ما البنت تعقدت
-لا يا ورد هي وحيدتهم ومدلعينها اوي
-اه اه الملف بتاعها مبارح بليل تابعته هي مدلعة اوي امها ما عندهاش غيرها....بدراستي الاولية لحالتها اعتقد ان الوحدة خلت عندها نوع من التوحد الذاتي وبدأت تتخيل امور معينةلغاية ما صدقتها
- كل دي تكهنات..واهم حاجة في شغلنا اننا ما نتوقعش حاجة غير اما انشوف الحالة
- عارفة يا سمر انا بس بحط احتمالات عشان يسهل علينا الشغل...
وصلنا لشقتهم...فتحتلنا الخادمة ورحبت بينا...بعد شوية جت الام...الست مهى...ست انيقة واكابر اوي....بس الحزن الرهيب الي في عينيها قدرته اوي...معاها حق بنتها الوحيدة دي...
دردشنا شوية في حجات عادية بعدين سألتها انا عن فرح...
-مدام مهى احكيلي شوي عن فرح طفولتها...
- قالت بحزن: فرح بنت ذكية اوي اوي وده اكتشفتو من اما كان عندها 3 سنين كانت تحفظ اي حاجة بسرعة واي حاجة تتقال قدامها تحفظها دي كانت حافظة عواصم العالم وجدول الضرب من هي وعندها 4 سنين...
-ما شاءالله....طب وهي تحب الناس ولا تلاقيها تحب تقعد لوحدها
-لا كانت اجتماعية اوي بنت ولا كل البنات في خفة دمها وجمالها....الا من فترة قريبة حصلها الكلام ده بعد وفاة جدتها كانت بتحبها اوي اوي وكانت عايشة معانا..بعد وفاة جدتها اتصدمت وما بكيتش جالها سخونية دخلناها المستشفى وفي في حالة لا وعي كانت تكرر حجات وجمل كتير زي انا عليا انا بيتي في جبل لبنان انا مش فرح وكلام مش مفهوم ومن يومها واحنا على الحال ده..تخيلي دي بتعرف الحرب العالمية التانية والي حصل فيها وتقول حجات تخص الفترة دي...
- تدخلت سمر في الموضوع وقالت: عرضتيها على دكتور نفسي قبل كده
-لا خفت عليها تتعقد ذيادة...فطلبت من الدكتور خليل يشوفلي حل وبعتكم لية كده افضل ان شاءالله تساعدوني.
- مسكت ايدها وقلت: حساعدك بإذن الله...ممكن نشوفها
-اوي اوي اتفضلو....
دخلنا قودتها لقينا بنت شعرها اسود طويل ولابسة فستان قصير وقاعدة على طاولتها بترسم بهدوء وبتغني....انا ركزت عليها وسمر ركزت على الغرفة بكل ما فيها حيطانها وارضيتها والحجات الي فيها ...اصل الحجات الي زي دي تنفع في البحث واكتشاف الوضع اكتر
قربت من فرح وقلتلها...
-مرحبا يا قمورة...
-اهلا(وكملت رسم عادي) بصيت علىي بترسمه كان شجرة حلوة بجد رسمها مبدع ودقيق)
-قالت امها: فرح دول صحباتي عاوزين يتعرفو عليكي...
-ضحكت وقالت: بس انا عم ارسم مش فاضية..
-قالت سمر: كل قودتك لونها اخضر
تدخلت الام وقالت: هي طلبت كده...عاوزة كل حاجة خضرة الحيطان الشراشف كله
-قلت بابتسامة: حلو اوي اوي..انتي بتحبي يا فرح اللون الاخضر
-ايوة بيفكرني بالضيعة..الجبل...
-بتحبي الجبل والضيعة
-اه بحس اني بحب اروح هناك كتير
-قالت امها: كل يوم اجازة بنخدها الحدايق والطبيعة هي بتطلب كده
-سمر: حلو اوي ما هما الرسامات الحلوين الي زييك اكيد بيشوفو باالطبيعة مكان حلو يرسمو منو
-قالت بحدة: لا مش عشان كده...عشان انا من هناك واتربيت هناك وولدت هناك
-بصت لامها الي لقيت في عينها حيرة ورفض لكلام بنتها وهمست في ودني وقالت: فرح ولدت هنا في المدينة عمرنا ما رحنا جبل نحنا اساسا من هنا من البلد ما عندناش ضيعة او جبل
(الي احب اوضحه بس ان لبنان فيه جبل الي منسميها الضيعة وفي عادي المدينة وفي سكان الجيب وسكان المدينة وفي ناس كانت ساكنة في الجبل ونزلت على المدينة وفي ناس من اساسها من هناك...)
- قربت من دفترها بتاع الرسم وقلتلها: ممكن اشوفه اصل سمر الي معاية دي عندها معرض للرسم ولو عجبها رسمك حتخليكي تشتركي فيه
-ضحكت وقالت: بجد؟؟؟
-ايوة..وريني
اديتني دفتر الرسم بتاعها حجات عادية عن الطبيعة وراسمة عيلة ست كبيرة في السن و جنبيها عجوز معاه عصاية واولاد كبار ومعاهم اولاد صغيرني تقربا اربعة كبار 3 شباب وبنت ...
قلتلها ببراءة: مين دول يا فرح..
-قالتلي نتعالي اقلك..قربت منها: دول عيلتي...
-بصراحة حسيت برعب وقلبي بدأ يدق ...قلتلها طب وانتي مين فيهم: انا دي(وراحت مشاورة على الست العجوزة)
-بلعت ريقي وبصيت على سمر الي ما كنتش فاهمة حاجة وقلت لفرح: اه بس دي ست كبيرة وانتي جميلة صغيرة...مش يمكن قصدك اانك دي(وحطيت صباعي على بنت صغيرة في الرسم)
-بصت لية بعصبية وقالت: لق دي....البنت الصغيرة دي حفدتي هند
-اه اه ماشي..واسمها ايه دي(الست العجوزة)
-دي انا علياء درويش...
-كملت معاها ومشيت مع كلامها : ومين الباقيين
-ضحكت وقالت ماشي حقلك عليهم : عندك الكبير كريم وجمال وسليم والبنت ريم...الصغيرة ريم...(شفت على وش ريم دموع)
-طب ريم ليه بتعيط..
-اصل جوزها مات في حاادثة عربية....
-اه اه..والباقي...
-دول اولاد كريم وجمال....جبران الصغير على اسم جوزي...والصغيرة اسمها هند..
-طب والراجل العجوز مين؟؟؟
-ده جبران(قالتها بحرقة)
-جبران مين..
-سكتت.....رجعت عدت السؤال: جبران مين...بردو ما ردتش... صرخت في وشها وقلتلها...(دده اكيد جوز علياء)
-وقفت وقالت: بكرهه اه بكرهه ما بحبوشششششششششششششششششششششش
-رعبتني بصراحة رعبتني....وفجأة قعدت وقالت : انا عاوزة انام اتفضلوا...وقعدت على رواقة وهي بتغني اغنية قديمة لنجاة الصغيرة بس بتغنيها بالهمس(كان قلي في يوم يا حبيتي ودي القمر ورحت معاه ولا اداني الا السهر...)وكملتها عادي كأنها حافظاها بالحرف...غنتها كلها...
طلعنا برة واول كلمة قلتلها لامها: انتو بتسمعو نجاة الصغيرة..
قالت باستغراب: ابدا...انا اساسا ما بعرف نجاة الصغيرة مين نجاة الصغيرة
قلتلها: الاغنية الي كانت فرح بتغنيها دي لنجاة الصغير
استغربت وقالت: انا بسمعها بتغني حجات كتير بس ما بعرفش ايه هي دول لنجاة
اه لنجاةة
لالا...ما م نعرفها
طلعنا من البيت واتفقنا نرجع تاني يوم....لغاية ما نزلنا من البيت وانا مصدومة...واخدت معاية الورقة الي رسمت عليها فرح صورة عيلتها من غير ما تحس....
قعدنا انا وسمر بعديها نشوف وصلنا لايه من المقابلة الاولى...
بس الي كان حيجنني ازاي بنت عمرها 8 سنين حافظة اغنية لنجاة الصغيرة وصعبة وهي عمرها ما سمعت حاجة لنجاة ولا اهلها يعرفوها....
سمر كانت بتقول ان الي عند البنت حالة من ااهوس جالها من جراء حمة وفقدان جدتها ....بس موضوع الاغنية ده قلب في دماغي حجات كتير...
سهرت طول الليل وانا باصة عل الصورة الي رسمتها فرح لعيلتها الي بتقول انهم ولادها واحفادها...رسم دقيق وكأني بشوف صورة فتوغرافية بجد...سرحت بالصورة اكتر واكتر وكنت بسجل كل حاجة بفكر فيها....
لغاية ما جيه تاني يوم..رحنا عندهم واخدت معاية سي دي لنجاة الصغيرة هدية لفرح...
_موعدنا في الجزء الثاني ان شاء الله
تعليقات
تعليقان (2)
إرسال تعليق
القصة من بدايتها ترعب
ردحذففين الجزء التاني ؟
ردحذف