القائمة الرئيسية

الصفحات

قصه رعب حقيقه تروي بلسان بطله القصه عن طفله وعندها اولاد واحفاد : الجزء الرابع

اوبااااااااااااااااااااااااااااااااا.......علياء درويش حية... انا قفلت السمة في وش الراجل من الصدمة..فضلت 5 دقايق مبلمة..حتى يوميها ماما دخلت علية القودة انا كنت مخطوبة لسه ما تجوزتش ....دخلت ماما لقتني مبلمة ...قالتلي مالك.. -قلت ببرود: علياء درويش عايشة -نعم مين دي اول حاج عملتها اتصلت بخطيبي اصل ما قلتلكمش انو كمان زهق من فرح شاهين علشان كل ما كنت بشوفو بكلمو عنها فكان قايلي سيبك منها دي عيلة وبتلعب بيكم فأول حاجة عملتها اتصلت بيه وانا فرحانة وبقلو.. -علياء درويش موجودة حقيقية... واتصلت بسمر.....التانية بلمت بردو... -الو سمر بقلك علياء درويش عايشة.. -ورد...لخبطيني بجد... -بقلك عايشة موجودة..فرح مش بتتخيل دي حقيقة...انا متوترة مش عارفة اتصرف.. -اهدي طيب انا حاسة ان رح دي بعد ما تخف حتجننك انتي -ما يهمش المهم وصلت لحاجة..انا حرن لاستاذ خليل فورا -استاذ خليل سافر تركيا راجع بعد بكرة من شوية كلمتو -قلت بذهول : نعم!!!!!!!!!!!!!!1 -اه يا ورد -يا سلام سابنا غارقانين ومشي اعمل ايه انا طيب....انا حولع ...لازم نتصرف يا سمر..البحث ده لينا بوجوده او عدمه لازم نتصرف...اشوفك بعد ساعة نتكلم برة اوك -ماشي علياء درويش موجودة...طيب...تمام كده..الموضوع بقة اسخن..ودخلنا في مواضيع تانية خالص... طيب ايه يعني انها موجودة؟؟؟؟ قعدت اضحك....منا مش عارفة اتصرف..ايه يعني موجودة..؟؟؟؟؟ معناها؟؟؟؟؟تناسخ ارواح....طب ازاي مستحيل.......روح واحدة جسد واحد...زي ما بيقول الاستاذ خليل... طب ازاي فرح اخدت روح علياء درويش ....روح فرح فين؟؟؟ طب لو اخدتها فعلا يبقى دلوقت علياء من غير روح؟؟؟ طب عايشة ازاي؟؟؟ قبل ما اتصرف اي حاجة شفت سمر وقعدت معاها نشوف حنعمل ايه في غياب الاستاذ خليل... حطينا انا وسمر كل حاجة قدامنا...من اول ما شفنا فرح في البيت ....لغاية الرسومات...ونجاة الصغيرة...وحادثة العجن...لغاية ما وصلنا ان علياء درويش موجودة...وحطينا خطوط عريضة...كان لازم نعرف معلومات اكتر عن علياء درويش...ساكنة فين..هي مين..ونتأكد من حجات كتير نقارنها بلي بتقولو فرح..ونقرر بعدين نعمل ايه.. قالتلي سمر: اسمعي يا ورد انتي مش بتقولي كانت متعلقة بجدتها اوي -اه -طب مش يمكن تكون جدتها كانت اصحاب مع علياء درويش من زمان وحكتلها عنها والبنت حطيت في دماغها الكلام بعد موت جدتها وبتتخيله مهو سهل اوي لو ذكية تحفظ كل حاجة عن علياء دي..من جدتها... -قلت وانا بفكر: معقولة كل ده تكون الحكاية بالبساطة -اه يا ورد لازم نتأكد من الموضوع ده قبل اي تصرف... -انا حرجع اتصل بكريم ابن علياء -حتقوليلو على الموضوع -لا حخلي يخليني اكلم علياء شخصيا اتصلت بام فرح واخدت اسم الجدة منغير ما اقلها ليه عاوزاها...ما حبتش اعرفها حاجة قبل ما نعرف حنتصرف ازاي... رجعت اتصلت بكريم جبران درويش...ما حدش رد..يوميها كنت انا وسمر زي الي قاعد في النار حيموت عشان يخرج.... لغاية تاني يوم وانا بحاول اتصل...واخيرا رد.... -الو استاذ كريم -ايوة -انا ورد الي كلمت امبارح اسفة الخط معاية قطع... -مش مشكلة اتفضلي.. -انا اصلي معاية امانة لازم اوديها لوالدة حضرتك علياء -امانة ايه؟ -امانة من جدتي ليها....الظاهر يعرفو بعض وقالتلي قبل ما تسافر اودي دي لعلياء درويش وقالتلي اسم جوزها وانا عمالة ادور... -قالي اسم جدتك ايه(قولتلو اسم جدة فرح الي ماتت): اسمها نعمة علي -لا ما سمعتش قبل كده عنها....خالص...احنا ما نعرف حد في الشمال طول عمرنا عايشين في الجنوب... - طب ست علياء فين ممكن اكلمها؟؟ -علياء والدتي يا انسة اتوفت من سنة.... -نعم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ادي الصدمة التانية الي اخدتها....لقتني بقولوا فورا.. -استاذ كريم...في موضوع خطير لازم اشوفك واطلعك عليه في حياة او موت شخص ..لو سمحت.... اخدت عنوانو....وانا مش عارفة اتصرف ولا اقولو ايه...ولازم كان فرح تروح معاية بس سمر اقترحت انو في الاول نروح لوحدينا وبعدين تروح معانا فرح عشان نهيىء اجوويكون استاذ خليل رجع مش نتصرف من نفسنا... تاني يوم كنت انا وخطيبي وسمر واخوها متوجهين الى جنوب لبنان قطعنا مسافة اكتر من 200 كلم...لغاية ما وصلنا للمنطقة الريفية الي عاوزين نروحها...وصلنا لبيت ريفي جميل دلونا انو بيت كريم جبران درويش..وانا عمالة ابص شمال ويمين...وما نستش اخد معاية الصورة الي رسمتها فرح للعيلة كلها... اول ما وصلنا استقبلنا ست عرفتنا على نفسها انها مراتو...وراها شفت بنات صغيرة الظاهر انها هند...بصيت للرسمة وبصتلها....تمام...تماام...زي الرسمة تمام....اغلضفاير..لون العيون..الطول....ومن الرسمة عرفت الي طلع من باب البيت انو الاستاذ كريم نفس الرسم والدقن الخفيفة والحجم... رحب بينا من غير ما يعرف سبب زيارتنا.... دخلنا عادي وسأل وقال.. -مين الاسنة ورد -قلت باحراج: انا حضرتك الي كلمتك -انتو شرفتونا ايه بق موضوع الحياة او الموت - في بنت اعتقد انها بتشوف الست والدتك في منامها...يعني في الحلم...وبيتكرر معاها كتير...وعن تفاصيل كانت بتعيشها الوالدة الله يرحمها... -قال بذهول: والدتي؟؟؟الله يرحمها..فين البنت دي -- مش معانا دلوقت انا قلت اتعرف عليكم لأني انا المدرسة بتاعتها وكنت فاكرة ان البنت بتألف من دماغها بس لما عرفت ان فيه في الحقيقة حد اسمه علياء درويش تأكدت انها بتحلم صح... (بصت لية سمر زي الي بتقولي كويس انك ما قلتليوش الحقيقة...اكيد حيطردنا ويقول دول مجانين...) -قلي: وانا دوري ايه -انا بس عاوزة اعرف شوية تفاصيلعن الوالدة اشوف كانت ساكنة فين طباعها ظروف حياتها.. -بصلي زي الي ما عجبوش الكلام فتدخلت سمر وقالت: استاذ كريم انا عارفة ان دي خصوصيات بس صدقني الموضوع حيساعدنا اوي في علاج البنت لأن اهلها فاكرينا مجنونة وان الاحلام دي مش صحيحة... -هز براسه وقال: وانا ممكن اساعد ازاي -قلت بحماس: بس جاوبني على شوية اسئلة ووريني المكان الي عاشت فيه علياء درويش.. -ماشي هو البيت بعيد شوية عن هنا عقبال ما نشرب حاجة نروح... -طب جاوبني على الاسئلة دي.. -اتفضلي.. -هي والدتك اتوفت ازاي؟؟ -مرضت وماتت في سريرها... -والدك جبران درويش فين؟؟ -مات....قبلها بسنة... -ازاي؟؟؟ -بردو مرض ومات.. -قالت سمر: عفوا على السؤال هي والدتك كانت بتسمع نوع من الموسيقى تحب حد من المطربين -اه .....كانت تسمع لنجاة بعض الاحيان... -ابتسمت ابتسامة نصر وقلت: هو والدك ما ااتجوزش غير والدتك -لق اتجوز من بنت صغيرة وللاسف امي اتقهرت كتير واتعذبت اوي... -هو حضرتك ابنها بس ولا في حد تاني؟؟؟ -لق في ريم وكمال .... -قلت بثقة: ونصار؟؟؟؟؟؟؟ -فتح عينيه بذهول وقال: تعرفي نصار ده جوز اختي الي مات في حادثة عربية.. يتبع................

تعليقات

التنقل السريع