قصه رعب حقيقه تروي بلسان بطله القصه عن طفله وعندها اولاد واحفاد: الجزء الاخير
الجزء الاخير
يا جماعة بجد احساسي وانا في العربية جنب فرح واحنا رايحين بيت علياء لا يصوف..شيىء من الرهبة والخوف...يعني تخيلو صعوبة الموقف..البنت رايحة المكان الي بتقول انها منه..وليها اولاد واحفاد وبيت...يعني ممكن يا تتصدم..يا تتجنن اكتر..يا تنهار...في اكتر من احتمال...بس الوضع العام يدل ان الامور ماشية كويس...
انا كانا كل ما قربنا اكتر من المنطقة قلبي يدق اكتر واعرقققققققققق كأني رايحة امتحان صعب...وخاصة ان على عاتقنا انا والاستاذ خليل وسمر كان كل المشوار لان الاهل كانو خايفين اوي ومش عاوزين بنتهم تتعرض للموقف فده..فربنا يستر...
كنا كل ما قربنا اكتر فرح تتنفس بحرية اكبر كأنها رايحة مكانها يا جماعة...تخرج راسها من الشباك كأنها عاوز تتطير لهناك..لعلياء درويش.....
وصلنا وقفنا قدام بيتها....كان الكل متجمع...كريم وكمال وريم والاحفاد....بإشارة من الاستاذ خليل لكريم فهمه انو ما حدش يتكلم ...
سبناها\ حنشوف حتعمل ايه خاصة انها ما تعرفش هي جاية فين....عشان كل حاجة تكون طبيعية
لقيتها بصتلي وضحكت زي الي بتوقلي(شكرا انك جبتيني هنا)
ووقفت قدام ابناء علياء وقالت..
-انت كريم ابني...وانت كمال..وانتي ريم..وده جبران..ودي هند...
حطيت ايدي على راسي وكلنا بصينا لبعض.....
دخلنا وراها...اتوجهت فورا لقودة علياء....قعدت بهدوء على السرير...وحطت راسها على المخدة..غمضت عنيها...وطلعت المسبحة من جيبها وسبحت ربنا....
لقينا كريم بيبكي..بيبيكي يا جماعة ويقول..ماما كانت في الوضعية دي قبل ما تموت...
لقينا ام فرح بتصرخ وتقول..: يعني بنتي ماتت..فرححححححححححححححح
بس فرح فتحت عنيها...وبصت للكل..وبجد راحت في غيبوبة...
ما فقتش...ما فقتش يا جماعة.....اضطرينا نرجع...اخدناها المستشفى وامها بتنوح وتقول بنتي مماتت....
وانا اتوترت وحالات...الا الاستاذ خليل..بصلي وقلي..(حترتاح) المشكلة انتهت...
حترتاح ازاي مش عارفة...بس انا شايفة الوضع متأزم خالص....
بعد 5 ساعات فاقت فرح وكلنا حواليها طبعا الا ابناء عليا الي فضلوا هناك....فتحت عنيها ونادت على امها...
وبتقول: في ايه يا ماما بتعيطي ليه مالك ....
بجد كأن البنت في عالم تاني وصحيت منو...قمت بشكل غير واعي بدل ما نادي عليها بفرح ناديت علياء..
-علياء...
-بصت لية وقالت: مين علياء؟؟؟؟؟؟؟؟
بصلي الاستاذ خليل وضحك....ضحكت انتصار...
كان يوم رهيب وواقعة اغرب يا جماعة
اخدت مني جهد كبير بس انتهت على خير.....
بعديها قعدنا انا وسمر والاستاذ خليل...واتكلمنا في كل حاجة....ودلوقت حفسرلكم كل كلمة قالها الدكتور خليل بالضبط عن حالة فرح....
الكل افتكر يا لبسها جن يا تنساخ ارواح يعني روح علياء جت فيها يا مجنونة...انما الحقيقة هي كالتالي....
عارفين الراديو؟؟اه الراديو..وانتم بتسمعو راديو ازاي؟؟
موجات الصوت تتلقط من الهوا وتجي الراديو ونسمعها من خلال جهاز معين...
هو ده الي حصل مع فرح شاهين....
ازاي؟ حقلكم....
عقل كل انسان يا جماعة عامل زي الراديو..اي حاجة بنفكر فيها او بنقولها بتضيع في الفراغ...وجوا العقل حجات زي حجات عصبية معينة عامل زي اشكال صغيرة لازم حجات تطبق عليها عشان توصل ....
وربنا خلق الحجات دي بين الناس عشان يحسو ببعض والا كلمة احساس جت منين
ودي منلاقيها بين الام وابنها الاخ واخته التؤام...بيحسو ببعض اوي لو حد حصلو حاجة تلاقيه التاني يحس علطول....
وفي ناس عندها قدرة تلقط حجات كتير من الهوا وتقلها وتعرفها...زي الي يعرفو حيحصل ايه بعد شوية..او يحسو ان في حد جي..او حيحيصل كذا...
موجات عقلهم طبقت على موجات عقل حد تاني فعرفوا بيفكر في ايه نفس الكلام الي حد تاني قالو من غير ما يعرفوه يا جماعة....
ده الي منسمي توارد الخواطر...ياما ناس تقول نفس الجملة مع حد في نفس الوقت...او يدندنو اغنية يلاقو بعد شوية حد بيغنيها ما يعرفهوش...
ده الي بقولو بالضبط وده بيحصل معاكم كلكم انما بدرجات معينة على حسب موجات عقولكم..وعلفكرة الحجات دي بتذداد مع الحب..يعني لو حبيتي حد قوي..موجات عقلك تركو معاه جدا..وتتابعو...وتلقط الي بيفكر بيه
والحجات دي مكن تكون على مسافة معينة 10 امتار او اكتر...بس في حالات الذكاء ممكن تبقى فوق 200 كلم زي ما حصل مع فرح او بلدين م ختلفين...
في حدودتة عن شخصين اصدقاء اوي كل واحد منهم في بلد...الاتنين كتبو على ورقة في نفس الوقت حجات وكلمات غير مفهومة بنفس الطريقة ونفس الحروف وحجات غير مفهومة على الاطلاق وده من زمان اوي...وده العللماء فسرو بتوارد الافكار او موجات العقل المتطابقة...موجة تطير في الهوا وتيجي تطبق على عصب في دماغي وبكده اقول الي حسيت بيه من غير تفكير..
ده الي حصل مع فرح شاهين يا جماعة..البنت ذكية...اوي اوي..حالة الحمى الي جتلها متطابقة مع حالة الحمى الي صادفت علياء درويش....في الفترة دي كل الي كانت بتفكر فيه علياء درويش...جيه وطبق على موجات فرح العقلية في نفس الظروف ونفس الازمة بتاعتههم....خاصة ان توارد الافكاربيبقىى قوي وسريع اوي في الازمات زي المرض والحزن لان ساعتها العقل والاحساس يكون في اوج حركته والاعصاب والموجات قوية اوي اوي ممكن تروح مسافات....
والي حصل مع فرح انها وصلها من علياء مش بس افكار كمان صور معينة..لان علياء في عز مرضها وحزنها كانت بتفكر قبل ما تموت بكل حاجة حصلتلها خلاص حياتها.... اولادها احفادها خيانة جوزها ليها....حبها للعجن...كل حاجة....وصلت لفرح..وفضلت في دماغها ونفذتها اما صحيت من الحمى بتاعتها بعد وفاة جدتها....لان وقت الحمى الي كانت فيه فرح هو نفس الوقت الي كانت علياء فيه على فراش الموت..الظروف كلها مع ذكاء فرح وقدراتها العقيلة ال غير عادية هيأت ده...
دي الحالة يا جماعة.....بجد..ربنا خلق الانسان بقدرة رهيبة....رهيبة...احنا عندنا عقل يفوق الخيال بالقدرة بتاعته..
ما اقدرش اقول في الاخخر غير
سبحان الله..
وعلفكرة البحث ده خدت فيه وسام التميز في الجامعة انا وسمر....وكنا اول ما لفت انتباه الطلبة للموضوع ده
الي سمي في ما بعد(الاستقبال)
بحبكم اوي
اه علفكرة فرح رجعت طبيعية اوي اوي ونسيت الفترة دي من حياتها كلها.....
النهــــــــــايه
تعليقات
8 تعليقات
إرسال تعليق
قصة مدهشة وصعب ان تصدق
ردحذفبعدني مصدومة ومش مسدقة
ردحذفبصراحه انا مصدومه مش مصدقه .. انا هقول حاجه .. فرح رسمت عيلت علياء وكانت بتدعى انها علياء اوزى ما انتى بتقولى كدا انو الاحساس طيب وفرح فى الوقت ده كانت فييييييييين انا هتجنن والله يعنى علياء دخلت دماغ فرح طيب فرح راحت فين انا مش فاهمه ممكن تفهمينى لو سمحت
ردحذفقصه روعه
ردحذفعنجد قصه غريبه وحلوة ومخيفه بنفس الوقت
ردحذفسبحان الله
هههه ؤوعة
ردحذفيا دكتورة انا معي نفس الحألة هادي وعرفنا ان شخص موجود وفعلى حقيقة هادا الشيء لاكن للان سته اشهر وما عرفنا اين الشخص التاني ممكن تردي ايه الحل نعمل ايه يا دكتورة
ردحذفبجد ربنا يوفقك وايقي زيك في المستقبل يارب واساعد كل من يحتاجني
ردحذف