القائمة الرئيسية

الصفحات

قصه رعب حقيقه تروي بلسان بطله القصه عن طفله وعندها اولاد واحفاد : الجزء الخامس قبل الاخير

نصار...طلع جوز ريم الي مات في حادثة عربية..معاها حق فرح شاهين... اخدنا بعدين كريم لبيت علياء الي مقفول من يوم ما ماتت لانها عاشت فيه لوحدها في الفترة الاخيرة.. تخيلو يا جماعة اني قدام البيت شفت زي فرن صغير ده الي بيستعملو عشان يخبزو بيه العجين بتاع الفطير المدور..اول حاجة سألتها لابنها. -هي ماما كانت بتعرف تعجن -قلي بسرعة: ياههههههههه دي متخصصة في الحجات دي ...تخيلي كانت كل الضيعة تحب تاكل من خبزها...محترفة في رق العجين ومده كان الكل يحب يتفرج عليها وهي بتعمله... قلبي دق بسرعة وبصينا لبعضنا انا وسمر زي الي مش مصدقين....وافتكرت فرح يوم ما رقت العجين باحتراف ايام ما اخدتهم عند خالة ماما... يعني انا افهم ان ممكن تكون روح علياء في فرح بس التصرفات يا جماعة..التصرفات..............نفس التصرفات والحرفية المظبوطة.. فتح باب البيت...دخلنا...في صورة جوة البيت متعلقة على الحيطة.... صورة العيلة كلها... حتذهلوا يا جماعة بجد حتذهلوا....الصورة المتعلقة على الحيط في ناس قاعدة وناس واقفة وبتراتبية معينة... فرح راسمهم هما نفسهم بنفس الترتيب ونفس الطول والاحجام وزي ما هما ناس واقفين ناس قاعدين.... مسكت الصورة الي رسماها فرح وحطيتها تحت صورة العيلة المتعلقة على الحيط وبصيت لكل الي معاية..... قعدوا يطلعوا في الصورتين بذهول... قام كريم فاتح بقة وقال: ايه ده؟؟؟منين الرسمة دي قلت وانا عيني بتدمع: دي رسمة فرح شاهين... قرب واخد الصورة مني وعنيه هود دمعت وقال: انا عاوز اشوف البنت دي .... قبل ما نروح طلبت اني ادخل قودة علياء درويش الي قال كريم انها ماتت على سريرها من المرض... المفاجأة ااتانية كانت بقة ان القودة كلها مدهونة باللون الاخضر... بلعت ريقي وقلت: هي القودة ليه مدهونة كده -قلي: الوالدة طلبت كده لانها اما مرضت بطلت تقدر تطلع برة البيت وكانت بتحب الاشجار والطبيعة فطلبت نعملها باللون الاخضر عشان ما تبعدش على الجو الاخضر الي برة..... قربت من سريرها وقعدت المسه....ودولابها ....وحجاتها الصغيرة....في جنب السرير...مسبحة....سألته.. -لمين دي؟؟ -دي لماما كانت ما بتفرقاهاش قبل موتها بتسبح بيها ربنا -ممكن اخدها معاية -اه اكيد... -حردها صددقني المرة الجية حتلاقيني هنا مع فرح شاهين... -يا اهلا بيكم... قبل ما اروح قلتله.. - هي علياء درويش كانت بتحب والدك؟؟؟؟ -ضحك ضحكة يأس وقال: عمرها...خاصة بعد ما اتجوز عليها.... -قلت بثبات: الي اتجوزها اكيد كانت يا جارتكم يا الشغالة عندكم -قلي وهو مصدوم: عرفتي ازاي...صح كانت الشغالة عندنا... -ضحكت بلا مبالة وقلت: واكيد والدتك ...(سكت ) -بصتلي سمر زي الي بتقلي اوعي تنطقي ......بس ما همنيش ....وقلي: قصدك ايه...كانت والدتي ايه -شافت خيانة قبل ما يتجوزها ابوك... -قرب مني زي الي عاوز يضربني: انتي عرفتي ازي مين قلك جبتي الكلام ده منين... -قمت قلت مقطع من اغنية نجاة: لا تكذبي اني رأيتكما معاً...عيناكي في عينيه...شفتاك في شفتيه..لا لا...لا تكذبي... -لقيته حط ايده على عينيه وبدأ يبكي...... وقال: امي اتعذبت اوي قبل ما تموت...اوي... سبناها....وانا في العربية ما حطتش منطق زي ما بيقولو..وعيني بتدمع يا جماعة صدقوني مش عارفة ليه..معقولة ده..ولا في الافلام..ده انا لو خشيت فيلم رعب كان يمكن اقول خيالات هبلة...بس انا في الواقع...الكل يكلمني وانا بقلهم.. مستحيل..مستحيل..مستحيل.. بليل....قعدت في قودتي لوحدي...في ايدي مسبحة علياء درويش....ما نمتش وهي في ايدي.... الصبح....كان الدكتور خليل جيه..... اطلعناه على كل الي حصل....وكان متفاجىء ومذهول...وصمم يروح معانا ومع فرح عشان نراقب ايه الي حيحصل اما فرح تشوف كل ده بعنيها... رحت انا وهو وسمر بيت فرح شاهين...استقبلتنا الام وشرحنالها الوضع الي حصل... وقفت وضربت بأيدها على وشها.. -انتم ايه الي بتقولو ده لالالالا قولو كلام غير ده ارجوكم.. -سمر: والله كان نفسنا بس حقيقة الي بتقولو فرح حقيقة... -طلعت من شنتي مسبحة علياء درويش وادتها للام وانا بقول: شوفي دي...مسبحة علياء دروويش.... -مسكتها وهي مرعوبة وقالت: لق....يعني بنتي ايه...انا مخلفة مين؟؟؟ يعني ايه اشرحولي...بنتي دلوقت مين...ازاي ...طب ازاي...يا جماعة حد يقلي حاجة.. -قال الدكتور خليل: يا مدام اهدي...اسمعيني انا مش حقدر اصرح بالحالة غير اما اشوف ردة فعلها اما تروح معانا بيت علياء درويش ....بععدين حقلك تصوري وما تخافيش ما تخافيش...صديقين بنتك عندها قدرة ذكاء رهيبة في دماغها..انا دلوقت مش قادر اشرحلك..خليني بس اشوفها وهي في بيت علياء درويش.. -قالت برعب: قصدكم ايه حتروح هناك,,,,,لالا...اخاف يحصلها حاجة ووالدها مش موجود اصلا.... قعدنا ساعة نقنعها بضرورة ان فرح تروح معانا.....لغاية ما اقتنعت على اساس تقول لوالدها .... اتصلت بيه وكلم الدكتور خليل واطلعه على كل حاجة..وطلب ان فرح ما تروحش لاي مكان قبل ما يجي خلال يومين فورا.... قلنا الي استنى الوقت ده كلو مش حيستنى يويمين...ماشي.... دخلت قودة فرح قبل ما نروح....لقتها قاعدة بتقرا في كتاب... قلتلها: ازيك يا فرح... -كويسة.. -عارفة جبتلك ايه -قالت بهدوء: ايه حطيت المسبحة في وشها....لقتها بصت عليها ..اكتر واكتر...اكتر واكتر....راحت قايممة...واخدها مني....بصت ليها كويس....ومسكتها وقعدت تسبح ربنا بيها يا جماعة...بهدوء رهيب.... قلي الدكتور بهمس: سيبوها خلاص... وفعلا سبناها....وروحنا على اساس يجي والدها بعد يومين ونروح كلنا بيت علياء من تاني... كان الانتظار ما تتخيلوش عامل ايه معانا ومعاية انا شخصيا.... وجيه و الدها وجيه اليوم الي نروح فيه...كانا في عربيتين...صممت اني اكون جنب فرح عشان اراقب نظراتها واحنا بنوصل... وكنت مستعدة لاي حاجة...مع فرح شاهين يتبع... وانتظروا الجزء الاخير

تعليقات

3 تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع